I 2007 brugte forbrugerne på verdensplan 2,3 mia. euro på fairtrade-mærkede varer, og det svarer til en stigning på 47 procent i forhold til året før.Også i Danmark er der fremgang at spore, oplyser Max Havelaar. Salget steg i Danmark med 70 procent, og omsætningen nåede op omkring 295 mio. kr.
“Max Havelaar-mærkede varer er blevet mainstream. Den store fokus på etik og bæredygtighed i kombination med et godt kendskab til Max Havelaar i befolkningen betyder, at de glider lettere ned i indkøbskurven,” siger generalsekretær i Max Havelaar, Judith Kyst.
Der er vækst inden for alle varegrupper, men især salget af fairtrade juice er steget markant - der er sket en firedobling på bare et år. Salget af sukker og bomuld er fordoblet, og salget af bananer er gået frem med 72 procent.
Fra: Landbrugsavisen.dk
“Max Havelaar-mærkede varer er blevet mainstream. Den store fokus på etik og bæredygtighed i kombination med et godt kendskab til Max Havelaar i befolkningen betyder, at de glider lettere ned i indkøbskurven,” siger generalsekretær i Max Havelaar, Judith Kyst.
Der er vækst inden for alle varegrupper, men især salget af fairtrade juice er steget markant - der er sket en firedobling på bare et år. Salget af sukker og bomuld er fordoblet, og salget af bananer er gået frem med 72 procent.
Fra: Landbrugsavisen.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar